بیماری لثه نوعی عفونت و التهاب بافت‌های اطراف دندان بوده که در اثر عدم رعایت بهداشت و تجمع پلاک‌های میکروبی بر روی دندان‌ها و لثه‌ها ایجاد می‌شود. احتمال ابتلا به بیماری لثه در هر سنی وجود دارد، اما ابتلا به این بیماری در بین افراد بزرگسال بیشتر است. بیماری‌های زیادی وجود دارد که مربوط به لثه است و اگر این بیماری در مراحل اولیه آن تشخیص داده شود، آن را می‌توان با مراجعه به دندان پزشک درمان کرد. همچنین داشتن اطلاعات کافی از انواع بیماری‌های لثه و راه‌های درمان آنها می‌تواند از بروز بسیاری از مشکلات مربوط به دهان و دندان پیشگیری کند. در این مطلب به چند مورد از مهم‌ترین بیماری‌های لثه اشاره کرده‌ایم:

پریودنتال

به دلیل عفونت لثه و استخوان‌های اطراف دندان التهاباتی به وجود می‌آید که به این دسته از بیماری‌های لثه، پریودنتال گفته می‌شود. با خونریزی و متورم شدن لثه که از علائم اولیه این بیماری هستند با مراجعه به موقع به دندانپزشکی از گسترش بیماری و از بین رفتن دندان و لثه خود جلوگیری کنید.

سیاه شدن لثه

لثه بافتی محکم و با استحکام است که در اطراف دندان قرار داشته و نگهداری دندان‌ها در جای خود وظیفه این بافت است. رنگ لثه در افراد مختلف با توجه به نژاد و گوناگونی رنگدانه‌های پوست آنها متفاوت است. گاهی به دلایل مختلف از جمله سیگار کشیدن، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و همچنین مصرف برخی داروها باعث سیاه شدن لثه و یا تغییرات دیگری روی لثه می‌شود. گاهی در اثر بیماری‌های لثه رنگی این بافت از قرمز یا صورتی به رنگ سیاه و تیره تبدیل می‌شود

سفید شدن لثه

رنگ طبیعی لثه در صورتی که از سلامت کامل برخوردار باشید به رنگ صورتی و کاملا پایدار است. اما گاهی در اثر عدم رعایت بهداشت دهان و دندان این رنگ صورتی تغییر یافته و به رنگ سفید و یا متورم می‌شود. بنابراین با مشاهده هر گونه تغییر رنگ و یا التهاب و زخم در لثه خود سریعا به دندانپزشک مراجعه کرده و روند درمان را آغاز کنید.

عقب رفتگی لثه

در بعضی موارد لثه ممکن است به تدریج عقب رفته و از بین بروند و این باعث قرار گرفتن ریشه دندان در معرض نور شود. قرار گرفتن ریشه دندان در معرض نور یکی از عوامل ایجاد پوسیدگی و عفونت دندان است. پوسیدگی و عفونت هم از جمله عوامل از بین برنده دندان‌ها هستند. پس بهتر است هرچه سریع تر به درمان عفونت دندان بپردازیم. البته ناگفته نماند که عقب رفتگی لثه با افزایش سن رابطه مستقیم دارد.

اطلاعات بیشتر در مجله سلامتی بیمارستان